El- och magnetfältssanering av bil !
Upplag av Thorleif Sand i november 2003, p.g.a.
att FK betalat anpassningsbidrag på drygt 150000 kronor. Eftersom jag
arbetat som elektronikkonstruktör, så planerade jag ombyggnaden i
samarbete med VW i Värmland (Lecab i Karlstad).
Reviderad 06-08-20 (06-03-05).
Hej !
Här kan du läsa lite om kampen för att få en elsanerad bil !
Se det utomordentliga reportaget som TV4 i Värmland gjorde om mig och
den elsanerade bilen (och bostaden).
Se inslaget i Real Player.
Motorjournalisten (Hans Lundin på Värmlands Folkblad), skrev
en bra tidningsartikel (2003-12-24). Den beskriver på ett bra sätt
filtren m.m.
Läs mer i Värmlands Folkblad
Försäkringskassan har betalat "Anpassningsbidrag" på drygt
150.500 kronor.
Läs mera om domslut och att, Elöverkänslighet
är ett godkänt funktionshinder.
Förutsättning för en elsanering med avsikt att minimera
magnetfält och högfrekventa fält är;
- att ha en dieselbil med mekanisk insprutning (s.k.
sugdiesel).
- att ha en bil med mekanisk bränslepump
- Detta pga. att en dieselbil ju inte har en tändspole (och
denna avger mycket störningar).
- att inte ha en bil med inbyggt larm (magnetspole vid
nyckeln).
Annars får man vidta åtgärder för att avlägsna detta,
vilket kan vara ett omfattande jobb (jag vet – bl.a. fick bränslepumpen
byggas om). Jag kan nämna det att den enda nya bil (tror jag) som inte
har detta larm är Hyundai modell H1.
- att ha filter och montera ferriter på ledningarna (se FOTO), och
montera transformatorplåt på elmotorer om så behövs.
- Modifiera generatorn >> se
nedan.
- Modifiera instrumentpanelen >> se nedan.
Störningar från laddningsrelä och instrumentpanel
Mycket högfrekventa störningar genereras av
laddningsrelä,samt instrumentpanelens spänningsstabilisator (även
äldre bilar har sådana).
Dessa spänningsstabilisatorer är en sorts (elektromekaniska) switchade
strömförsörjningar SMPS (=Switched Mode Power Supply). Dessa sprider
högfrekventa (HF) och radiofrekventa (RF) störning på ledningarna i
bilen. D.v.s. ledningarna fungerar som "antenn" (s.k. kabelbunden
störning).
Denna typ av störningar måste avlägsnas med hjälp av väl fungerande
filter (som inte fanns på marknaden (det filter ELFA har på lager, har
en egenresonans vid så låg frekvens som vis c:a 12 kHz).
Därför har filter konstruerats för detta. Jag har fått en
firma att tillverka dessa, (observera att jag inte tjänar ett öre på
att de säljer dessa !).
Tyvärr är filtren mycket dyra att typgodkänna (vilket är ett krav för
att få sälja dem (brandförsäkringar m.m.). En typgodkännande kan kosta
upp till 100 000 kronor (för varje enskilt filter).
Därför finns det f.n. inga filter att sälja!!!
Filter för elöverkänsliga.
GENERATOR och LADDNINGSRELÄ.
Mycket högfrekventa störningar
genereras av laddningsrelä, samt instrumentpanelens
spänningsstabilisator (även äldre bilar har sådana). Dessa
spänningsstabilisatorer är en sorts (elektromekaniska)
switchade strömförsörjningar, s.k. SMPS (= Switched Mode Power Supply).
Ledningarna i bilen blir då ”nedsmittade” av dessa högfrekventa (HF)
och radiofrekventa (RF) störningar. Själv har jag tyvärr utvecklat en
”stark” överkänslighet mot pulsade fält (observera att vi då INTE
pratar om mikrovågor).
LADDNINGSRELÄ
Laddningsreläet visade sig
innehålla en mekanisk SMPS ! Den fungerar som en spänningsstabilisatorn
(för att inte batteriet skall bli överladdat och ”koka”).
Schema på "elsanering" av generatorn men med avsikt att ta bort
högfrekvent EMF > > Generator-inkoppling.
GENERATOR
Även generatorns likriktardioder ger
upphov till högfrekventa pulsade fält . Därför har generatorns
likriktardioder försetts med ferriter.
Detta för att ta bort HF-störningar (transienter) från diodernas
”start- eller tändströmmar” (de s.k. nollgenomgångs-transienterna).
Se > > Generator-schema.
Denna generator slutade
fungera i januari 2006, och jag fick tillfälligt en utbytesgenerator,
som inte hade dessa ferriter. Detta gjorde att jag då fick symtom på
elöverkänslighet, och jag kunde bara åka korta sträckor.
INSTRUMENTPANELEN.
Bilens instrumentpanel visade sig ha en mikroprocessor, och
den byttes därför ut till en instrumentpanel från en gammal Volvo 240 !
Men Denna tålde jag inte......! Varför ? ! ?
Instrumentpanelen innehåller en elektromekanisk spänningsstabilisator
(en fantastiskt imponerande konstruktion...!).Den är en sorts mekanisk
SMPS, och den generarar därför högfrekventa störningar.
Denna har bytts ut till ett motstånd och 13 st dioder (1N4001) &
ett effektmotstånd, som nu stabiliserar spänningen till c:a 10 volt.
Foto på den specialombyggda instrumentpanelen från Volvo 240,
som el- och magnetfältssanerats för VW-pickup !
Den nedanstående listan sändes med för att du skall inse lite av
problematiken, med det som påverkar mig !
Med länkarna i slutet vill jag visa, detta jag och flera av de
värst drabbade elöverkänsliga trott sedan början av 90-talet! Nämligen
det att vi har blivit sjuka av kemikalier !
Elöverkänslig är samlingsnamnet för att vara överkänslig för:
-
Elektriska fält (Statiska
eller lågfrekventa)
Är du överkänslig för elektriska fält, så minskar besvären av att TVn
eller, bildskärmen står i ett avskärmande skåp eller har ett jordat
filter framför skärmen.
-
Magnetiska fält (Statiska
eller lågfrekventa)
-
Högfrekventa elektromagnetiska
fält: EMF (från t.ex. elektroniska apparater såsom; t.ex. lysrör, och
larm)
-
Pulsade elektromagnetiska fält.
(T.ex. från icke-platta TV och bildskärmar (CRT) elektroniska klockor
med visare och trådlösa möss (IR)).
-
Radio- och mikrovågor. EMR
-
Röntgen och radioaktiv
strålning.
(t.ex. radon som samlas kring el- och kraftledningar)
-
Ljus (kan vara t.ex. soljus
och/eller stearinljus)
Vänligen
Thorleif Sand
(Jag bor på det el- och
magnetfältssanerade torpstället Malfall, som dessutom ligger i
radioskugga.)
Som kan sitta vid datorn p.g.a. att jag har specialbyggd bildskärm, mus
och tangentbord, samt en dator som står i ett avskärmat rum (med en 6
mm tjock aluminiumplåt + mina specialbyggda filter) !
Men min doft- och kemikalieöverkänslighet (som troligen orsakat min
svåra elöverkänslighet), gör att jag t.ex. inte ens tål lukten av nya
strömlösa datorer.
|