|
El- (fälts-) sanering hjälper inte
mot överkänslighet mot magnetfält och mikrovågor
|
|
|
Elsanering
av generator, till dieselbil!
Sammanställning och
diskussionsunderlag av Thorleif Sand, med
underrubriken: GENERATOR-sanering (för att ta
bort högfrekventa störningar från generator &
laddningrelä). För att undvika magnetfältssjukan
med symtom från det autonoma nervsystemet. Originaltext
= g-schema_A4x-12x.odt → g-schema.html Reviderad 12-01-02/
11-11-06
/ 08-09-22 /08-06-09 (06-08-22/06-03-05).. Copyright
© 1995 – 2011, Thorleif Sand - www.malfall.se
Hämta hem A4-dokument i PDF
,
(288 kB)
Elöverkänslighet är ett
funktionshinder, som är svårt handikappande! Bostaden
är oerhörd viktig för en handikappad. Se Agenda
K-bostaden.
Summering: Inledning: Mycket
högfrekventa störningar genereras av laddningsrelä,
samt instrumentpanelens spänningsstabilisator (även
äldre bilar har sådana). Dessa spänningsstabilisatorer
är en sorts (elektromekaniska) switchade strömförsörjningar,
s.k. SMPS (= Switched Mode Power Supply). Även
generatorns likriktardioder ger upphov till högfrekventa
pulsade fält, de s.k. nollgenomgångs-transienterna då
dioderna ”tänder” (men ”gnistan” syn
inte). Ledningarna i bilen blir då ”nedsmittade”
av dessa högfrekventa (HF) och radiofrekventa (RF)
störningar. Själv har jag tyvärr utvecklat en
”stark” överkänslighet mot pulsade fält
(observera att vi då INTE pratar om mikrovågor).
Denna överkänslighet är orsaken till att jag inte
klarar av att sanera en bil med tändspole. Inte heller
klarar jag utav att vara i en bil med startspärr (som ofta
finns i bilar från slutet av 90-talet.
|
|
|
Innehåll - punkter:
1.
Det behövs en generator med ett yttre laddningsrelä.
2.
Nytt laddningsrelä för elöverkänsliga (läs
högfrekvenskänsliga).
3.
Förslag på test och ändringar.
4.
Schema på inkopplingar i bilen
5.
Generatorns likriktardioder har försetts med ferriter.
6.
Kondensator, för avstörning på generator fabr.
BOSCH.
7.
Bild på ny kolhållare till BOSCH-generatorer:
8.
Mer magnetfältssanering
|
|
|
1. Det
behövs en generator med ett yttre laddningsrelä.
Det behövs en gammal generator med yttre
laddningsrelä, så att man kan stänga utav
laddningen med ett relä, eller det nya laddningsrelä
som jag konstruerat sommaren 2006 (se texten nedan). Men även
en nyare generator (med inbyggt elektroniskt laddningsrelä)
kan användas, om man "drar ut" DF och D- från
generatorn. Använd då kolhållare
1 194 336 010. Tillsammans med denna användes normalt
en extern regulator t.ex. 0 192 062 007.
|
|
|
2. Nytt
laddningsrelä för elöverkänsliga (läs
högfrekvenskänsliga).
Detta laddningsrelä som Thorleif
konstruerat (”BatteriThorleif”),
.har både spännings och tidshysteres;
Det slutar ladda vid 14,4 V (som är
brukligt), men det slår till laddningen på nytt
först vid 13,6 V.
Då det slår ifrån, har
det en fördröjning på c:a 6-7 sekunder före
nytt tillslag.
Detta laddningsrelä kallas för
BT-laddningsrelä i texten (för att inte
förväxlas med de andra typerna kallas detta ”relä”
för Batteri Thorleifs).
Här nedan ett foto på
BT-laddningsrelä (och en vanlig liten
tändsticksask).J
|
|
|
|
|
|
3. Förslag
på test och ändringar.
Det första förslaget jag ger är
att koppla loss anslutningen till det yttre laddningsrelät
(elektromekaniska) och ”känna” efter hur detta
stör dig (alternativt skruva loss det elektroniska
laddningsrelät på generatorn). Har det skett en
förbättring, så är ju detta rätt väg.
Då är det rätt att koppla in en ny D+ via relä
(se schemat och texten nedan). Om generatorn är monterad
nära startmotorn så kan man ju göra som i
schemat, dvs. använda samma plus-matning (och även
minus-matning) som till startmotorn. OBS, det är viktigt att
startmotorn har en kraftig minus-anslutning (och även
plus-anslutning), för att undvika för stort
spänningsfall, eller för att INTE ”brinna”
upp. Man drar då om plus- eller minuskabel (som måste
gå helt parallellt med varandra), som matar både
startmotor och generatorn. Detta för att minska på
magnetfälten från generatorn (som på
Volvo). Men det är viktigt att det INTE finns 2 olika
kablar från batteri-minus till motor och chassi (då
kan det bli självsvängning s fenomen som istället
kan öka störningsnivån). Omkopplare för
inkoppling av B+ via "nyckeln" (dvs. Batteri+). Denna
åtgärd kan prövas för att mata
laddningsrelä. Generatorn har en egen ”oren”
likström – laddnings-plus (D+) – som är
”nersölad” med högfrekventa störningar
och pulser. Både denna ”likström” och
dessa störningar "kopplar" laddningsrelät in
på generatorns DF (vid laddning). Generatorn som fungerar
som en förstärkare (för denna på DF,
inkommande ström), gör så att de inkommande
störningarna KRAFTIGT förstärks. Det slippar man
alltså om man kopplar in sig till en renare spänning. Man
kan då välja att ,mata laddningsrelät från
B+ (via relä), istället för (som normalt) från
D+ (man skall alltså mata BT-laddningsrelä genom
B+ via"nyckeln").
|
|
|
4. Schema
på inkopplingar i bilen.
|
|
|
|
|
|
5. Generatorns
likriktardioder
har försetts med ferriter.
Detta för att ta bort HF-störningar
(transienter) från diodernas ”start- eller
tändströmmar”. Som är en sort
”blixtar/gnistor” som inte syns men finns
ändå! Kondensator C1, är en
avstörningskondensator för
att ta bort radiostörningar (se nästa punkt)
BOSCH-generator som det får plats
ferriter (för avstörning) i (se schema
nedan). Denna generator har BOSCH-nummer 0 120 400 870 (fanns
i gamla SAAB 99). Kolen till denna generator heter 1 127 014
001 Denna generator har en inbyggd kolhållare (alltså
ingen som på bilden i punkt ).
|
|
|
|
|
|
6. Kondensator, för
avstörning på generator fabr.
BOSCH.
BOSCH-nummer (för
2 olika typer av avstörningskondensator):
0 290 800
006, fäste M6 (gen. chassi), och kabel M6 (B+).
0 290 800 044, fäste M6 (gen.
chassi), och kabel M8 (B+). Se bild nedan.
|
|
|
|
|
|
7. Bild på ”ny”
kolhållare till BOSCH-generatorer:
|
|
|
BOSCH
1 194 336 010 (BOSCH 1194336010)
|
|
|
|
|
|
Vänliga hälsningar Thorleif
Sand Som bor på det el- och
magnetfältssanerade torpstället Malfall, som dessutom
ligger i radioskugga för radio- och TV-sändare.) Jag
kan sitta vid datorn p.g.a. att jag har specialbyggd bildskärm,
mus och tangentbord, samt en dator som står i ett avskärmat
rum (med en 6 mm tjock aluminiumplåt + mina specialbyggda
filter) !
|
|
|
|
|
|
REFERENSER:---
|
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Åter
till startsidan
Välkommen och tyck till via e-post
© www.malfall.se
2005 – 2012
|
|
|
|
|